Suomi toisena kielenä
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän erityisenä tehtävänä on tukea oppilaan monikielisyyden kehittymistä sekä herättää kiinnostus ja tarjota välineitä kielitaidon elinikäiseen kehittämiseen. Tämä esite tarjoaa tietoa muun muassa oppiaineen tavoitteista.
Yhä suuremmalla osalla oppilaista on monikielinen tausta. Koulussamme tarjottava opetus on kielitietoista. Tunnistamme kielen keskeisen merkityksen oppimisessa, opetuksessa, arvioinnissa ja kaikessa koulun toiminnassa. Kielitietoisessa opetuksessa monikielisyys nähdään voimavarana.
Tuemme suomen kielen kehittymistä kaikissa oppiaineissa. Kiinnitämme huomiota eriyttämiseen, ja oppilas saa tukea koulunkäyntiin luokanopettajilta, aineenopettajilta sekä suomi toisena kielenä (S2) -opettajilta.
Monikielinen oppilas voi tarvittaessa opiskella äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää koko perusopetuksen ajan. Suomi toisena kielenä -opetus ei ole suomen kielen tuki- tai erityisopetusta, vaan sillä on omat tavoitteensa, sisältönsä ja arviointikriteerinsä. Opetus voi tapahtua samassa ryhmässä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärää opiskelevien oppilaiden kanssa tai tarpeen mukaan omassa pienryhmässä.
Oppilas voi opiskella suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää, jos hänen äidinkielensä ei ole suomi ja hänen suomen kielen peruskielitaidossaan on puutteita, joiden vuoksi oppilas ei pysty osallistumaan yhdenvertaisesti opetukseen ja kouluyhteisön toimintaan.
Lisätietoa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/oph_suomi_toisena_kielena_esite_210x210_verkko.pdf